utaznijó

Amatőr kulturális antropológus, világjáró nyelvész színes-szagos útinaplója, érdekességekkel és tanulságokkal.

Feedek
Megosztás

Prágai élmények 3. - Helyiek és turisták

Sorozatom harmadik részében a cseh emberekről, illetve a Prágába érkező turistákról osztok meg néhány személyes történetet.

Úgy a rendszerváltás környékén volt egy történet, mely szerint elég 5 év egy demokrácia jogi alapjait megteremteni, elég 20 év a gazdasági alapokra, de 50 kell, míg az emberek mentalitása is megváltozik. A kívülálló számára Csehországban már nyoma sincs a diktatórikus múltnak, legalábbis a látogató úgy érzékeli, hogy egy közepesen fejlett nyugati országba érkezett. Ami a képet árnyalja, az a helyi lakosság interakciója egymással és a vendégekkel. Akkor azért úgy érezzük, mintha otthon lennénk.

Párhuzamos történetek

Prágában a négycsillagos szálloda recepcióján a pult mögött többen is vannak. Nehezen lehet kivenni, hogy mit csinálnak. Szöszmötölnek a gép elött, papirokat tologatnak. Monoton, gépszerű mozdulatok. Hosszú percek telnek el. Néha sikerül a szemkontakt. Egy idő után szóba is állnak velünk. Nincs mosoly, nincs elnézés, csak gépies mozdulatok vannak.

Budapesten a Gresham Palace recepciója felé közelítek, teljesen tanácstalanul. Egy sajtótájékoztatóra jöttem, de semmi tábla, semmi jelzés. Az egyetlen recepciós egy éppen fizető vendéggel van elfoglalva. Ott tipródom. Végre megszólítom az egyetlen szállodásnak kinéző embert. Vendég volt. Mire rám kerül a sor, hogy feltegyem egyetlen kérdésem, hogy hol a búbánatban van az esemény, sikerült elkésnem.

Aki volt már Prágában, az biztosan evett a Vencel tér elején található büfé pavilonok egyikében. Többféle kolbász van a hotdoghoz, vannak ínycsiklandozók és kevésbé étványgerjesztőek. Kiválasztunk egy szimpatikus fajtát, bár az elöttünk lévő serpenyőben lévő még félig nyers. Teszünk egy kísérletet, hátha nem látjuk be a terepet, és a hátsó zugban ott serceg a mi kolbászunk. Nincs, mondja az eladó. Gyors reagálású lévén, két másodperc alatt felmérem a maradék választékot és rápillantok a páromra egyeztetés végett, de mire mondanám, már az eladó ellép tőlem, és veszi sorra a többieket. Egy darabig még ott ácsorgunk, de látván, hogy végleg lemondott rólunk, tovább állunk.

A Ferenciek terén található Match útba esik jövet-menet, közel 5 éve heti többször is beugrom. 10 dkg borjúmájast szeretnék. Ez jó lesz? - emel fel egy hatalmas darabot a pultos. Nem, ez túl sok, mondom. Ha ketté vágom, akkor meg már én nem tudom eladni, vág vissza a pultos. Ennyiben maradtunk, és csak örülni tudok, hogy ennyivel megúsztam, és nem én kaptam azt a tirádát, amit az utánam jövő külföldi turista. Ő is üres kézzel távozott.

A turisták

Prágában a turisták száma sokszorosa a Pestre érkezőknek. Óráimon én is sokszor hozom példaként a cseh fővárost, annak ellenére, hogy azért tudjuk, a mennyiség sosem csap át minőségbe.

Persze mondhatnánk, hogy mindegy, csak pénzt hozzon az országba. Két dolog miatt nem mindegy: Ha hosszú távon gondolkodunk, akkor olyan turistákat kell az országba vonzanunk, akik a válságos időkben is kitartanak mellettünk. Tehát nem feltétlenül az olcsóság miatt választják az országot. Ugyanis a túl árérzékeny turista egy válság alatt már nem turista, hanem otthon maradó. A másik ok, hogy nem szerencsés, ha a turisták egy csoportja elidegeníti a turisták egy másik csoportját. Ez nem lehet nulla összegű játék.

Köztudott, hogy Prága a legénybúcsúk egyik mekkája. Meg lehet kövezni, de én ezt a szegmenst speciel nem irigylem tőlük. Szakemberként én a problémamentes turistákra szavazok. Sokkal egyszerűbb egy japán csoport után kitakarítani egy szállodai szobát, akik még be is ágyaznak maguk után, mint kiganézni egy túl jól sikerült legénybuli után.

Akiket irigylek tőlük, azok a kultúrára éhező európai fiatalok, akik később egy-egy jó kiállításra, programra is visszatérnek, valamint a hónapokra Európába érkező amerikai diákok. Ez utóbbiak még az Amerikát nem komáló emberek számára is szimpatikusak, többnyire érkdeklődők és kedvesek. Néhányan kanadaiaknak adják ki magukat, mert érzik az USA felé irányuló, sokszor megalapozott ellenszenvet.

Szintén irigylem Prágát az ott ejtőző, jómódú nyugdijasok miatt. Kevesen tudják, hogy Magyarország 8 év alatt 1 millió német vendéget vesztett el, sokat az idősebb korosztályból. Az oka, az a tendencia, hogy mi egy fiatalabb, trendibb kört szeretnénk megnyerni. Az egyiknek nem kéne kizárnia a másikat. Először is a világ fejlett államai rohamosan öregednek, a ma trendi, a holnap öregje. A mostani idősebb generáció talán nyugaton is az első és az utolsó, akiknek elegendő szabadidejük, pénzük és igényük is van az utazásra, továbbá hűséges, turistanyelvre refordítva, visszatérő vendégek.

Végül fontos, hogy egy ország idegenforgalma ne függjön túlságosan egy országtól vagy térségtől. Ha csak a közelmúlt gazdasági válságait nézzük, számos országot még csak meg sem érintett a financiális problémák szele.

 

Prágai élmények 2. - A közlekedés

Prága tömegközlekedése hatékony és sokszínű. Először is létezik egy belső városmag, amely kizárólag a gyalogosoké. A következő sávban közlekedhetnek a villamosok és a személyautók, az autóbuszoknak tilos. Napokig nem jöttem rá, hogy mi olyan furcsa, és talán még ma is töprengenék, ha a szállodánk nem egy metróvégállomás mellett lett volna. Egyszer a hotel másik ajtaján mentem ki és akkor vettem észre a buszmegállót és belém nyilalt... A buszok kipufogógáza hiányzott.

A legrégebbi és a legújabb villamos

A buszok kizárólag a metró végállomásoktól kifelé szállíthatják az utasokat, tehát amolyan ráhordó járatokként üzemelnek. Minden végállomásnak van P+R parkolója, vagyis az autóval érkezők biztonságban tudhatják autóikat. Városnéző túrákat viszont remek oldtimer kocsikkal is lehet tenni.

Számos metró állomás K+M (kiss and meet) jelzést visel, ami azt jelenti, hogy itt van kávézó, fagyizó, egy kis park szökőkúttal, ahol el lehet időzni, amíg várunk valakire.

A város legnagyobb vonzereje, a Moldva-part. Nemcsak a hidak nyújtanak pompás látványt, de tavasztól-őszig a folyó telis-teli csónakokkal, amelyeket óránként 200 koronáért lehet bérelni.

A vízen minden korosztály bátran lapátol.

Szintén népszerűek a hajós városnézések, ezek 200 koronánál kezdődnek. Ez egy kétórás hajókázás ára egy nagyobbacska városnéző hajón, ellátás nélkül. Vannak romantikusabb, illetve egzotikusabb ajánlatok is.

Kerékpárost aránylag keveset láttunk, ez részben a kompakt belvárosnak, részben a macskaköveknek köszönhető, amelyen nem éppen kényelmes tekerni.

Mi napijegyet haszáltunk, ami 100 korona volt egy napra. Ez napi öt utazás fölött éri meg. Miután 24 óráig jó, ha valaki délután érkezik, másnap delelött is ezt a jegyet használhatja. Jó időzítéssel rengeteget spórolhatunk. Például a mi első napijegyünk másnap háromkor járt le, de akkor épp várost néztünk és csak este hétkor kezeltük az új napijegyet, ami másnap este hétig volt jó. A végén nekünk a hét napra elég volt öt napijegy. A jeggyel ingyenes volt a sikló is.

Prágai élmények 1. - Házak és terek

Mottó: Prágának gyönyörű belvárosa van, Budapestnek városfejlesztési stratégiája.

A következő hetekben a két várost különböző tematikák mentén hasonlítom össze és próbálom megtalálni a választ, hogy miért Prága és miért nem a hatalmas előnnyel induló Budapest lett kelet Párizsa.

Pedig nekünk 2005. óta városfejlesztési stratégiánk is van. 228 oldalas. Netről letölthető.

Először is a házak. Egy hétig róttam a prágai utcákat és kettő, azaz két darab olyan belvárosi épületet láttam, ahol csak a bolti szint lett kitatarozva. Félreértés ne essék, ez a város is szürke volt és piszkos. Nem vagyok városfejlesztési szakember, de még számomra is nyilvánvaló, hogy Prágában egy tudatos koncepció mentén dolgoztak.

Káoszban a rend

Először is nem akarták a várost állandóan kitalálni.  Hozott anyagból dolgoztak és csupán rehabilitálták a városközpontot. Majd visszaadták a gyalogosoknak. Ugyanis a kis üzletekkel csak a gyalogos a kompatibilis, éppúgy, ahogy az autós a plázákkal. Az autós az "egy helyen mindent" keresi, a sétáló a színes kirakatokat, padokat, fagyizókat és az emberek társaságát.

Sokszor hallom a kifogást, hogy Prága kisebb és koncentráltabb. De bocsánat, Budapest en bloc nem néz ki jól. Mert ha rendbetettük volna az 5-6-7. kerületet és utána kivárunk egy kicsit, mert elfogyott a szufla, az rendben lenne. De a mára már elfogadható 5. kerületben sem tudhatjuk, hogy mi vár ránk a sarkon túl. Őszintén, a Ferenciek terén mióta tart az átépítés? Keleti pályaudvar? Hány nyár telt el?

Vörösmarty tér? Ezt nevezzük mi emblematikus térnek? A szellemházzal, ahol még embert az emeletre menni nem láttam? Egyébként annyira jellemző, hogy a rusnya ORI épületét helyettesítettük egy olyan dizájnnal, amelynek egyetlen pozitívuma, hogy a gyönyörű volt Luxus épülete visszatükröződik benne. Kár, hogy ezt a trükköt a várban már 30 éve eljátszottuk. Érdekes, hogy nem volt egy ember sem, aki azt javasolta volna, hogy mi lenne, ha nem építenénk semmit. Nagyítsuk meg a teret, legyen jobb átjárás a Dunához és vonjuk a térbe a Vigadót!

Nálunk mindig a mennyiért tudjuk eladni elve érvényesül, meg a mit lehetne még beépíteni. Budapestnek nincs szakrális tere. Semmilyen emblematikus tere nincs. Ami minden nagyvárosban van, még a multiközpontú városokban is. Bár nem kéne magunkat Londonhoz, Párizshoz vagy Rómához hasonlítani, igenis mi Prágával, Krakkóval és Béccsel vagyunk méretileg egy súlycsoportban.  És nekik vannak szakrális tereik. Templommal, piaccal és rengeteg kis utcácskával, melyek kiindulópontja a tér.

Húsvéti piac

Prágára visszatérve a városnak három központi része van: A régi városközpont (Stare Mesto), a modernebb Vencel tér az újvárosban (Nove Mesto) és a várnegyed.

Vencel tér - autósok és gyalogosok kompromisszumos együttélése

A Károly-híd túloldala, a Szent Mihály templommal (Mala Strana)

Mi van nekünk? Egy félig rendberakott várnegyed. Ahol a legfontosabb vita mostanában egy föld alatti parkoló körül zajlott. Apropó, mi van a bedőlt Zsigmond fallal?

Prágában egyáltalán nem engedtek az eredeti portálokhoz hozzányúlni.

A banknak is be kellett illeszkednie a képbe.

Folyt. köv. A közlekedés - avagy mi az a Kiss and Meet?

Powered by Blogger.hu